Mnohí motoristi vedia, že v dizajne prenosu svojich áut je ukrytý reduktor. Len málo z nich si však uvedomuje, čo je tento mechanizmus, ako je usporiadaný, aké funkcie vykonáva v závislosti od konkrétneho miesta, aké chyby sú typické a ako ich možno opraviť. Dnes budeme hovoriť o niektorých vlastnostiach prevodoviek, ktoré sú nám k dispozícii.
Účel a vlastnosti
Každá jedna prevodovka predpokladá krútiaci moment od kľukového hriadeľa motora a jeho prenosu k ďalším častiam. V závislosti od miesta inštalácie rozlišujme prednú a zadnú nápravu prevodovky. Často sa ale ako nové súčiastky dodávajú planétové prevodovky a všetky ostatné buď s motorom alebo bez neho. Všetko je to potom o šikovnosti mechanikov, ktorí vedia s týmito nevyhnutnými súčiastkami pracovať.
Pri vozidlách s pohonom predných kolies sa používa redukcia prednej nápravy, ktorá je integrovaná do prevodovky a vo vozidlách s pohonom zadných kolies je táto jednotka namontovaná na zadnej náprave.
Ako vyzerá prevodový mechanizmus
Je to telo s tesneniami a spojovacími prvkami. Vyrobené z vysoko pevnej ocele alebo z ľahkých zliatin. Chráni hlavný prevodový stupeň, samotné čelné prevodovky a diferenciál medzi kolesami pred vonkajšími vplyvmi.
Ako funguje
Hlavný prenos funguje väčšinou na základe dvoch princípov.
- hnacie zariadenie, ktoré je určené na prijímanie krútiaceho momentu zo sekundárneho hriadeľa prevodovky a následne na prevodový stupeň.
- poháňané zariadenie, vychádza z krútiaceho momentu a prenáša ho ďalej na mechanizmus diferenciálu medzi kolesami. Hnacie zariadenie je väčšie ako hnacie koleso, má viac zubov, čím sa zaisťuje zníženie vysokého krútiaceho momentu prichádzajúceho z hnacieho kolesa.
V závislosti od toho, ako sú spojené zuby poháňaných prevodoviek, rozlišujeme typy prevodových pohonov, ktoré potom využívate na rôzne účely. Je to technika, ktorá nám v mnohých smeroch uľahčuje život, takže by sme si jej jednotlivé časti mali vyberať naozaj dôkladne a u overených predajcov. Tip sme vám dali.
Text: PR